Laan naar kerk Louise-Marie dorp
Stijl omhoog tussen deze mooie hoge bomen
Eenmaal boven gaan we nu weer stijl omlaag maar het is nu wel op een asfalt weg
Bijna beneden kwamen we deze viervoeters tegen
Na het stevig dalen volgt alweer een stevig klim door het bos. Bijna op de top heb je dit boszicht
Boszicht 2
Boszicht 3
Geuzentoren Muziekbos
Geuzentoren voorkant
Laatste stuk bospad van de wandeling in dalende lijn
Vergezicht na het bos en richting Louise-Marie
Louise-Marie Sint-Pieters- en Muziekbos
Daniël Bruijnje
Author: Daniël Bruijnje (ID: 29933)
Posted: 2018-09-16 20:07 GMT+00:00
(1 rating)

Louise-Marie (Maarkedal-Ronse) (B) 11km

Prachtige wandeling in de Vlaamse Ardennen. Start en aankomst in Louise-Marie Maarkedal. Dit is ten opzichte van Ronse aan de noord-oostkant. Deze wandeling gaat door het Sint-Pietersbos en Muziekbos en gaat voortdurend op en af. De wandeling is lastig vooral door de steile passages erin. Onderweg hebben we ook bij open stuken mooie vergezichten op de Vlaamse Ardennen. Boven op de top in het Muziekbos hebben we de Geuzentoren een Middeleeuws uitziende ronde stenen toren. Wanneer je de wandeling in de maanden april/mei doet dan staan de Boshyacinten of blauwe kousjes in bloei, die zorgen dan voor een indrukwekkend bloementapijt. Deze Boshyacinten zijn uniek want die komen maar op twee plaatsen voor op de wereld. Wanneer je de wandeling ook op een ander tijdstip doet het blijft echt een aanrader. Een wandeling die iedere wandelaar eens moet maken.

Deze wandeling is een eigen samengestelde route en dus niet te verwarren met de Muziekbosroute 11km van T.O.V. Vandaar dat deze niet echt bewegwijzerd is. We kunnen op veel plaatsen van de route wel de wandelknooppunten aanduiding volgen, en hier en daar lopen we ook over het zelfde traject van de Muziekbosroute van T.O.V. Hier een oplijsting van de te volgen punten en aanduidingen. Ook in PDF te krijgen.

We vertrekken aan de kerk La Salettestraat . Als we voor de kerk staan kijken naar de kerk gaan we naar links tot aan de eerste straat rechts genaamd Boekzitting. We volgen die rechtdoor en die na een korte eind overgaat in onverhard. Dit begin is ook dezelfde van de Muziekbosroute van T.O.V. We kunnen ook het knooppuntnummer 37 volgen. Na een klein stuk onverhard hebben we een splitsing, hier nemen we het pad links rechtdoor. Op het bredere gravel pad gekomen gaan we rechts omhoog. Terug kort daarna volgen links rechtdoor de asfaltweg verder. Aan het eind van de asfaltweg rechtdoor op onverhard. Een klein stuk verder gaan we rechts door tot aan de doorgang met afsluiting, hier volgen we de aangeduide knooppunt 39 en Muziekbosroute. We gaan nu tot beneden tot een T-stuk waar links van ons weer een doorgang is met afsluiting. We nemen hier NIET de afslag links door het hek (dit is ook het vervolg van de Muziekbosroute en naar knooppunt 39), maar gaan naar rechts het Sint-Pietersbos in. We volgen nu voor een ganse tijd dit kronkelend bospad, eigenlijk richting knooppunt 93. Over een houten pad gekomen volgen we rechts het pad verder. Het gaat nog even in dalende lijn om daarna een tijd weer te stijgen. Wanneer we zo goed als boven zijn slaan we iets terugkerend het pad naar rechts in die direct naar beneden gaat. Aan het houten brugje over een beekje naar links om direct daarna rechts te volgen waar we links van ons een grote zitbank tegen komen. We komen na even nu op een asfaltweg. Hier zou ergens een onverhard pad moeten zijn naar rechts dicht bij het eerste huis dat we tegenkomen, maar echter heb ik het pad niet gevonden. Indien je hetzelfde voor hebt kan je zoals ik de asfaltweg verder volgen de Wilgenstraat. We volgen dan de Wilgenstraat tot wanneer deze een bocht van 90° naar links neemt knooppunt 32, hier nemen we het gras pad naar rechts in dalende lijn naar knooppunt 36. Wanneer we op de verharde weg komen blijven we rechtdoor gaan en volgen we niet meer knooppunt 36 maar eigenlijk nu naar knooppunt 91. Dit is hier wel niet aangeduid. Aan de het kruispunt gekomen steken we die rechtdoor licht schuin rechts voor ons de straat over het onverhard pad op. Dit pad volgen tot we op kruising komen hier slaan we rechts af het pad omhoog. Vanaf hier volgen we nu ook voor een ganse tijd weer de Muziekbos route van T.OV. en kunnen nu ook hun aanduiding volgen. We komen even op een stukje verhard waar we rechts rechtdoor volgen langst een woning naar knoppunt 35. Daar gaan we door de afsluiting met doorgang verder het Muziekbos omhoog in . Even daarna nemen rechts over het beekje het pad verder. Als we helemaal boven zijn aan knooppunt 35 tot op de Asfaltweg slaan we links af de asfaltweg naar beneden de Bosrede straat. We volgen de Bosrede straat tot de eerste straat naar rechts de Prolstraat. Deze afslag is bijna tot volledig beneden. De afslag is scherp naar rechts. We blijven de Prolstraat rechtdoor volgen tot aan de kruising met de Muziekbosstraat, hier slaan we rechts af richting knooppunt 58 en daarna terug naar knooppunt 35 . Nu na een stevige klim en boven gekomen hebben we in het bos een afslag naar rechts, die nemen we. Direct daarna bij de open plaats slaan we terug rechts het pad op. We maken nu een lus naar links afdraaiend door het bos. Na het nemen van de lus komen we op een splitsing. Hier ben ik links rechtdoor gegaan weer licht stijgend maar eigenlijk was het de bedoeling om de afslag naar rechts rechtdoor naar beneden te nemen. Een foutje van mij. Daardoor was mijn route een stuk korter. Normaal dus rechts naar beneden. Op die afslag naar beneden is er verder ook nog eens een splitsing daar naar links. Daarna na een lus naar links zou het weer stijl omhoog zijn tot we weer aan de open bos plaats komen waar ik de kortere route heb genomen. Hier gekomen vinden we recht de Geuzentoren. We zetten onze weg verder langs de weg dat we gekomen zijn om deze grote lus te nemen. Op het grotere pad slaan we rechts af en volgen die tot aan knooppunt 35. Op de asfaltweg gekomen naar links afslaan Rijkswachtdreef. We gaan naar beneden naar het dorp op en nemen nu de eerste straat rechts Kastanjestraat. We blijven die rechts volgen tot we weer op Boekzitting uitkomen waar we links rechtdoor volgen. En zo tot ons vertrekpunt.

• Start en aankomst aan Kerk Louise-Marie La Salettestraat of Louise-Mariestraat 17 /19 9680 Louise-Marie Maarkedal (BE)
• Totale afstand: 11km
• Onverharde paden: ±7,5km
• Reliëf: Steile hellingen
• Moeilijkheidsgraad: Eerder moeilijk/Lastig
• Wegdek: Asfalt, beton, verharde aardeweg, gras, gravel
• Schoeisel: wandelschoenen water werend
• Kinderwagen/rolstoel: nee
• Bewegwijzering: nee (Ja, zoals beschreven, maar niet op iedere kruising een bord)
• Drank en of eetgelegenheid: Ja
• GPX File en PDF routebeschrijving: Ja op aanvraag te bekomen mailto daniel.bruijnje@gmail.com

Louise-Marie Startpunt
Geuzentoren voorkant
Laatste stuk bospad van de wandeling in dalende lijn
Vergezicht na het bos en richting Louise-Marie

©2024 Mobile Action Technology, Inc.