Watersportbaan
het houten pad
houten pad vervolg
Drongendreef
De straat noemt Halfweg maar op de wandeling zijn bijna aan het einde.
Grazende schaapjes op ons eind en vertrek punt
Gent Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen
Daniël Bruijnje
Author: Daniël Bruijnje (ID: 29933)
Posted: 2018-05-21 12:19 GMT+00:00
(1 rating)
Tags: Photography, Hiking, Landscape

Gent natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen
Mooie wandeling aan de rand van de stad Gent (B). De wandeling van 10km loopt door het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. De wandeling die ik hier gemaakt heb is niet alleen in het natuurreservaat maar ook in de directe omgeving daaraan. Vandaar dat ik gestart ben aan de Watersportbaan en een lus rond het Eiland Malem heb gemaakt. Deze wandeling is dan ook niet bewegwijzerd. Afgezien van de route die ik heb genomen zijn er een paar andere opties om de wandeling te verkorten indien gewenst, en ook de vertrekplaats van de wandeling kan ook op een andere plaats dan vanwaar ik vertrok. Echter vindt ik wel dat mijn genomen route de leukste variatie bracht op deze wandeling.

Optie 1 is zonder de lus rond het Eiland Malem (zie route uitleg). Dan is de route 8,7km.
Optie 2 is alleen in het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen wandelen met vertrek aan Natuur- en Milieucentrum De Bourgoyen in de Driepikkelstraat te Gent. De wandeling is dan 5,5km lang. Deze route is met paaltjes met blauwe verf gemarkeerd. Echter zijn de paaltjes niet altijd te vinden. Een kaart in PDF vorm is te downloaden op volgend link https://stad.gent/sites/default/files/page/documents/20140930_KA_wandelkaart%20Bourgoyen.pdf
Optie 3 is de volledige wandeling van 10km te starten aan het Natuur- en Milieucentrum De Bourgoyen in de Driepikkelstraat te Gent. Hier is een ruime parking voorzien. Ik zou wel aanraden de wandeling dan in dezelfde looprichting te nemen zoals ik ze daar genomen heb.

Route uitleg:
Vertrek aan de Watersportbaan Noorderlaan aan Halfweg. Halfweg hier is een onverharde weg. Er is daar ook parkeerplaats. We vertrekken, als we kijkend naar het water voor ons en aan de waterkant, naar links. Na ongeveer 600m steken we weer de straat over naar links en nemen we het betonnen pad. Dit is vlak voor het Dierenasiel (bij mij nu nog in aanbouw) en na de hockey sportterreinen. We volgen het pad tot aan de rode brug. Hier kan je eventueel optie 1 nemen en dan gewoon rechtdoor gaan. Maar wij gaan nu natuurlijk rechts de brug over, waarna we direct over de brug weer rechts nemen het Halenpad langst het water de Leie. We blijven dit pad volgen Halenpad - Reigersvlietweg. Wanneer we het pad even ophoud ter hoogte van de jachthaven, gaan we licht links afdraaiend over een rond betonnen pleintje rechtdoor tot aan een hoge haag waar we weer het onverhard pad volgen. Op de daaropvolgende straat gekomen steken we die rechtdoor over het pad langst de vijver Parachutistenweg. Op het einde deze vijver terug rechtdoor de straat over in de Gijzelaarsweg langst de volgende vijver. Ook hier na het einde vijver rechtdoor naar volgende vijver langs Vrijwilligersweg. Terug op het einde van de vijver de straat rechtdoor oversteken en het onverhard pad nemen de Schipdonkweg. Wanneer we weer aan de rode brug komen steken we de brug over en nemen we terug rechts het betonnen pad verder. Aan de rode lichten aan de Drongensteenweg steken we het zebrapad rechtdoor over om weer het pad, Bunderweg, te nemen langst de Leie. Aan de brug gekomen bij de watermolen gaan we na de molen links afdraaiend het natuurgebied Bourgoyen-Ossemeersen binnen. We blijven het onverharde pad nu voor een lange tijd rechtdoor volgen. (in begin onverhard pad is een afslagpunt van route optie 2, zie verder in uitleg). Dit onverhard pad volgen tot we aan een T kruising komen vlak voor een hoge berm, hier gaan we naar rechts. Als we na een eind verder gewandeld over een houten aangelegd pad en door een stuk bos gaan en die uitkomen moeten we het breed pad naar rechts nemen. Terug na enige tijd komen we aan het Natuur- en Milieucentrum De Bourgoyen. (Opties 2 en 3 starten hier). Hier gaan we iets voor de afsluiting rechts het smallere pad op. Na even krijgen we een splitsing op het pad. Hier nemen we de afslag die naar rechts afdraait. Deze afslag brengt je direct weer op een breed pad. Nu volgen we dit tot op een T kruising. (hier voor optie 2 naar rechts afslaan) Dit is het pad terug die we bij het begin van het natuurreservaat namen. Nu gaan we naar links terug naar de watermolen op. We nemen dezelfde route terug over de brug. Iets over de brug na bocht naar links nemen we het smalle aarde pad rechts in. Na een bocht naar rechts en vlak voor een houten overloopbrugje nemen we het pad links in. Na even komen we weer op het betonnen pad langst de Leie, we volgen rechts verder. Aan de grote steenweg gekomen (Drongensteenweg), steken we niet aan het rode licht over maar gaan eerst naar rechts. Dit tot aan het begin van de bushalte waar we de straat oversteken om dan naar rechts over de kasseien tussen de bomen de dreef af te gaan. Opgelet bij het oversteken dit is een zeer drukke verkeersweg. We volgen de dreef tot het volgende zebrapad die de steenweg kruist. We nemen het zebrapad naar links en gaan dan rechtdoor de Halfweg straat in. Nu komen op het einde van de straat weer op ons vertrekpunt aan.

Geniet van deze wandeling, ik vond ze de moeite. Groeten Daniël

Voor degene die na de wandeling een drankje of een hapje willen dan kan je terecht bij “Ô Gand , Griendijk 17, 9000 Gent”. Deze zaak ligt op 800m verder richting stad vanaf het vertrekpunt halfweg op de Noorderlaan. Zelfde richting vertrek wandeling.

Openingsuren:
Ô Gand: alle dagen open vanaf 11:00 tot 00:00uur, vrijdag tot 1:00 en zaterdag tot 2:00uur.

• Start en aankomst Noorderlaan Halfweg, 9000 Gent(BE)
• Totale afstand: 10km of optie 1: 8,7km, optie 2: 5,5km

houten pad vervolg
Drongendreef
Halfweg
De straat noemt Halfweg maar op de wandeling zijn bijna aan het einde.
Op het einde
Grazende schaapjes op ons eind en vertrek punt

©2024 Mobile Action Technology, Inc.